Hej

Jag heter Lars Wibeck och bor i Gränna. Började med veteraner för c:a 35 år sedan och sedan dess har det passerad otaliga veteraner i form av bilar, motorcyklar, lättviktare och mopeder.
Anledningen att jag kom i kontakt med Torsbyns Motorveteraner var att en person tipsade mig om en guldpilstank. Guldpilstanken fanns hos Bo Jönsson i Rådom och det är nog ungefär 7-8 år sedan och affär blev det. Sedan dess har jag och Bosse blivit goda vänner, min fru och jag har gästat dem ett par gånger och de har också varit hos oss.

Bosse har hjälp mig med lackeringen av 2 Guldpilar 1957 resp. 1958 och en Silverpil 1957 och innan de blev lackerade så blästrade Lennart dem när han jobbade i Karlskoga. Vilka grabbar som ställde upp och fixade detta åt mig, ett stort tack till dem. Vid ett av mina besök hos Bosse så renoverade vi mina stötdämpare till Pilarna och jag fick lära mig hur man bygger om dessa dämpare så de blir lite modernare. Bosse kan det mesta det är bara att ringa eller åka hem till honom så fixar det sig.

Två av motorerna till pilarna renoverade Bosse också åt mig. Han fixade lager packboxar och allt som behövdes. Till en av motorerna var ena motorhalvan sprucken, men Bosse fixade en annan.

För tre år sedan köpte jag en Volvo 164 1969 årsmodell som jag har renoverat tillsammans med ett av mina barnbarn. Den var i ett bra skick så det klarade sig med lite svetsning av överdelen på framdörrarna under listen samt fönsterhissarna till framdörrarna. Sedan plockade vi ner alla lister o.d. och sedan gick den på lack. Bilen lackades av proffs i Tranås och det blev mycket bra.

Våren 2012 renoverade jag en Drömbåge standard till originalskick. Delarna jag lyckades att få tag på var i ett mycket bra skick så någon lackering behövdes inte. Motorn var också renoverad så jag tror att renoveringen med delar stannade vid 6000kr.

Just nu håller jag på med en Drömbåge Sport och har precis fått hem de delar som ska randas eller förses med dekaler. Jag håller på att ekra hjulen just nu sedan lämnar jag dem på riktning hos en kompis i Ulricehamn. Allt är kromat utan utblåsningsrören.

Oj jag glömde min första Silverpilsrenovering. Det är en 1961 årsmodell som jag köpte för 10 år sedan och renoverade under ett par år. Har bara kört på den innan jag lackade den, efter lackningen har den inte ens startats.

Att jag kom i kontakt med Bosse var nog det bästa som hänt för här i mina trakter finns inte den hjälpsamheten. Numera har jag dock bra kontakter i Ulricehamn och Skellefteå som ett komplement.

P.s. Skickar också en bild på min 1957 års modell som den såg ut när jag köpte den.


Film på Volvo 164 -69 via Veteranbilstv.se